Billigare och billigare! Sämre och sämre?

Vi konsumenter är riktiga prisjägare, vi letar alltid efter det bästa priset på den vara eller tjänst vi är ute efter.

Denna prishets gör att företag som vill finnas kvar på marknaden måste anpassa sig och ständigt skära ned på kostnaderna. Ett tydligt exempel på när billigare och billigare också blir sämre och sämre är ett visst flygbolag som får flygresor att mer och mer likna en resa med Stockholms lokaltrafik, dvs. total avsaknad av service och du får betala för att gå på toaletten. Att ta så mycket folk från A till B som möjligt blir ända målsättningen. Även om du uppskattar att det blivit billigt att flyga så måste du också se att det blivit sämre (vi är minst sagt långt ifrån gratis champagne).

I sådana fall blir det väldigt uppenbart att man får vad man betalar för. Det är svårare när man köper exempelvis hemelektronik, En dator på 3000:- fungerar till en början lika bra som en dator för 8000:- och ser i stort sätt likadan ut. Kvalitetsskillnaden kanske märks först efter ett år eller två. Samma sak med bilar.

När det gäller kosttillskott är saken enklare. Antingen så är det 100% Kreatin eller så är det inte det. Således är det mer svart eller vitt. Man kan helt enkelt inte tala om kvalitet på riktigt samma sätt som när det gäller bilar. Jag är övertygad om att de flesta, om inte alla, svenska kosttillskottsmärken håller bra kvalitet när det gäller att etiketten ska stämma överens med det som finns i burken. Men utöver detta blir kvalitetsbegreppet väldigt luddigt. Vi svenskar är också väldigt upplysta och betalar inte gärna extra för ett varumärke eller en häftig förpackning. Dock kan vi ibland medvetet välja etablerade varumärken för att känna oss tryggare. En amerikan köper ett märke/produkt medan vi i Sverige mer eller mindre köper råvaror. Så på samma sätt som vi köper ägg, mjölk, och mjöl köper vi Proteinpulver. Därför är den svenska kosttillskottsmarknaden mer prispressad än i något annat land i världen!

På SELF använder vi vår kunskap för att sätta ihop olika formuleringar av råvaror som vi tror kan fungera bra tillsammans, vi gör recept på olika fatburners och Pre-workoutprodukter som kan innehålla upp till 20 olika råvaror. Dessa produkter är vi stolta över, men vi skulle aldrig hävda att vårt Kreatin eller vårt C-vitamin är bättre än någon annans. Vi skulle heller aldrig ta vanligt Kreatinmonohydrat och döpa om det till Krea-Clean eller liknande för att kunna sälja det dubbelt så dyrt.

Vi kanske är kända för att vara billiga på många av dessa rena produkter, men jag skulle säga att de är de andra som är dyra.

Vill gärna ge ett exempel: I många fall är det nämligen inte priset på råvaran som avgör priset på produkten. För exempelvis D-vitamin så kostar ett kg på råvarumarknaden ca 40 000kr. Om du gör en tablett med 10mcg och 100 tablett per burk är totala kostnaden för råvaran således 4 öre. Om någon hittar någon super råvara som är dubbelt så dyr och hävdar att kvaliteten är så mycket bättre så är råvarukostnaden fortfarande bara 8öre, dvs. det ska det inte påverka slutpriset ändå. Med detta menar jag inte att du blir lurad när du betalar 200:- för en burk. Det tillkommer många kostnader i form av burk, hjälpämnen, etikett, transport, lagerhållning och produktion m.m. Min poäng är att det i många fall inte är råvaran som avgör priset, således finns det inget incitament för kosttillskottsföretag att sälja skräp.

När det gäller protein är situationen en annan, där är slutpriset till kund nästan nere på samma nivåer som råvaran. Så där finns det pengar att tjäna för den samvetslöse. I Sverige är det dock vanligt med analyser av just proteinpulver, som tack och lov stoppar oseriösa märken. Det brukar komma ut ca en analys om året som någon oberoende tidning eller liknande gjort på marknadens populäraste proteiner. Där är vi stolta över att alltid ha legat på rätt nivå!

Mitt slutord i kvalitets inlägget får bli att köp för guds skull inte de gigantiska schampoflaskorna på t.ex. Rusta, det enda du får är mer vatten ;-)


Magnus Westberg, Fysiolog